vrijdag 21 oktober 2011

Kalkoenen en 't Ros Beiaard

Het heeft voor mij één gemene deler, namelijk fear!

Dus "hop on" voor een reis door de tijd. Een tijd waar creches en onthaalmoeders er amper waren. Bij ons was het de gewoonte, de mémé ving u wel op als de moeke en vake gingen werken.

En mémé woonde (wij trouwens ook tot 1980) in Wieze. Het dorp dat op de kaart werd geplaatst door de sjokolat van Callebaut, de brarij Van Roy en dé befaamde Wieze Oktoberfeesten.

Daar waar 's avonds de persjengs naar beneden werden gedaan! En de sponsje teire werd afgedaan.

En daar ga ik weer, de zijstraten in. Terug op uw hoofdbaan! :-) Allez ju!

En daar stond een huis en aan dat huis daar was een poort, een reuzepoort... (oren toe, want ik zing dat nu momenteel op de vois van "Den Boom stond op den berg"). En achter die poort bevond zich nog een koer en achter die koer, daar stonden kalkoenen (hier zijn ik de vois al kwijt)!

Nu iedere keer, als ik naar  het huis van M. ging begonnen die kalkoenen "koelekoelekoele" te roepen als die poort open ging. Wel daar had ik dus als kind zo'n schrik van.. dat gekoelekoele... brr daar krijg ik nu nog kiekeboebels van als ik de beesten nog maar zie.

't Ros Beiaard dan, dat hauten peirt. Wel, ons vake zijn werk die had in Deiremonne een bureau (kan ook opslagplaats geweest zijn van 't een of 't andere) en op een dag ging ik eens mee. Die poort was héél hoog (aja, dat peirt moest er deu kunnen he) en ons vake zwierde die open en daar stond 't peirt mij in zijn volle glorie aan te gapen!!!! Ikke bang, aja, ik was begot nen duim groot.

Hoe reflecteerde zich dat in mijn adult leven?

Kalkoenen, die kom ik niet zoveel meer tegen, tenzij in Planckendael.

Het peirt komt maar alle 10 jaar es van zijnen stal en aangezien ik wel nen "kopvliesjvreter" zen (geboren in Dendermonde, niet getogen) sta ik dan ook niet te bleiren as het nog eens zijn toer maakt, dus daar ontsnap ik dan ook wel aan.

MAAR, stuur mij niet naar het een museum waar er grote dingen staan zoals vliegtuigen, tanks, allez, zaken die groter zijn dan ik en bombastisch, dan denk ik nog altijd terug aan 't peirt en loop ik met een klein hartje er rond!

Duidelijk genoeg dat  er bij mij ook nen hoek af is?

11 opmerkingen:

zsazsazsu zei

oeie en durfde dan niet in een vliegtuig ook om op reis te gaan, of is't alleen als ze in een museum staan ;-)
Hier idem dito met het kalkoenenverhaal, elken schoodag dezelfde horror omdat we een afsteekje namen via n'n boerderij ... en lap elken dag die ambetante beesten waar ik voorbij moest rennen.

Die van A (Christel - Luc en Gaëtan) zei

@Zsazsazsu: in een vliegtuig wel.. als ik door zo'n slurf stap he. Als ik uitstap dan is het achter mij, dan kijk ik niet meer om. :-)

Brr, die kalkoenen, grellig en dan zo dat rood kwabbeke.. brrr

Christel

D en N zei

Hmm volgens mij is de enige goede kalkoen een dooie die op jouw bord ligt. En dat geldt precies voor het paard geloof ik ;-).

Ariadnesdraad zei

Geen erg, alle hoeken samen vormt ook 1 hé! :)

-JC- zei

Kalkoenen zijn bizarre beesten, ik kan ze maar moeilijk plaatsen, ganzen met hun waakzaam geblaas en zoals ze naar je benen pikken daar ga ik met een boog omheen.
En wat ik een eng geluid vind: de wind door dennenbomen......daar krijg ik werkelijk vluchtneigingen van die lastig te onderdrukken zijn.

Anoniem zei

Ik ben alleen bang van spinnen. Ik heb nog paard gereden dus ben ik er niet bang van. Aangezien ik geen hoogtevrees heb, ben ik ook niet bang van grote dingen.
Een hoek af ? Dat valt nog mee, vind ik. ;-)

zapnimf zei

Eigenlijk zag je dan zo rood als een kalkoen en deed je zo schichtig als een paard?

Anoniem zei

Het peirt van Deiremonne heb ik nog nooit gezien en zo te lezen is dat maar goed ook. ;-)

Die van A (Christel - Luc en Gaëtan) zei

@Nienke: ben nu niet zo wild van beiden voor op mijn bord. :-)
@Ariadnesdraad: zo had ik het nog niet bekijken se.. dus ik zijn normaal.
@JC: Wind door dennenbomen.. moet ik eens op gaan letten
@Michenco: mercikes hé :-)
@Zapnimf: ik word niet snel rood!
@Nana= als je van daar bent (getogen) dan is het echt een volksfeest.

Storm zei

Dat peerdeken heb ik als kind ook mogen aanschouwen ik vond verschrikkelijk dat je alleen als getogen dendermondenaar met 3 broers daarboven op mocht. Ik wou dat ook, met zo'n ridderkostuum en zo'n schoon zwaard. het trauma is ondertussen verwerkt, dank u.
En wat kalkoen betreft, met kerstmis laat ik de kalkoen voor wat ze is maar de vulling van gehakt en uitjes, enz, wel die zie ik helemaal zitten!

Lutje zei

dan is er bij mij ook ne hoek af want ik zou dat ook liever zien...(nostalgie?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...