donderdag 17 november 2011

Hier laat ik je los, Marieke

Marieke eet wol! Het is niet in dermate dat we binnenkort een poes in een schapenvachtje gaan hebben.

Laat dit gedrag nu één van de meeste gedragsproblemen in de kattenwereld zijn. En onze "felix vulgaris" behoort tot de uitzonderingen (merendeels bij Siamezen/Birmaanse en Oosterse soorten).

Marieke op haar wolplukdekentje
Het wolplukken (brr, ik kreeg al kou als ik er nog maar aan denk.. dat getrek aan zo wol... brr slee op de tandengevoel) zou volgens het boek "Wat bezielt mijn kat?" een verlening zijn kinderlijk gedrag van dieren die niet tot volwassenheid zijn gekomen.

En volgens het boek moeten wij haar aanmoedigen tot onafhankelijk worden en haar meer volwassen behandelen in haar benadering tot het leven.

Dus vanaf nu mag ik dus niet meer dit met haar spelen, mag ik niet meer wuiven als ik voorbij fiets (alhoewel dat het naar haar zus was) en mag ik ook niet meer zinnen zeggen à la: "Flinke miekes zijn als 't vrouwke gaan werken is." en nog van die onzin. :-)

Maar een andere verklaring is dat wol-eten ook een uiting van "prooi-vanggedrag" schijnt te zijn. In gewone taal wilt dat zeggen dat we ze rot verwennen door ze dus eten voor te schotelen. We zouden hun gewoon dagelijks op pad moeten sturen om zelf hun eten te gaan zoeken, zodat ze dat in stukken kunnen sleuren en verorberen.

Yeah right, dat zou enkel er voor zorgen dat Marieke ferm zou vermageren. Want nu zit ze vaak buiten op de zetel, Mijnheertje Duif komt aangevlogen eet en Marieke vertoont geen enkel vanggedrag. Fien daarentegen is wat anders maar die komt dan fier gelijk nen gieter met haar prooi binnen, nl één pluim, diegene van de ontsnapte duif (lees: ze springt op tegen de draad waar duif opzit, beest schrikt zich een ongeluk en verlies er op slag één veer van).

"Zo zot als moetsjos", me dunkt.. want het zou ook aan "spanning" kunnen liggen. Het enige waar Marieke last van heeft is "de spanning van haar vel" rond haar dikke buik.

7 opmerkingen:

zsazsazsu zei

te verwend ! De mijne wou zelfs niet buiten gisteren ... te koud. Vandaag alleen haar neus effe buiten en rap rap terug die zetel in. What a life !

Die van A (Christel - Luc en Gaëtan) zei

Fien staat ook iedere ochtend te miauwen voor buiten te gaan... volle speed.. en dan rem erop.. als ze merkt dat het koud is... en dan lekker terug in de warme living! En neen, ze zijn niet verwend. :-)

D en N zei

Wat grappig dat jullie ook een boekwerk hebben over kattengedrag. Kunnen soms erg handig zijn! En tsja...als ik zo lees hoe verwend die twee zijn, dan zou je bijna denken dat het inderdaad siamezen zijn ;-).

Anoniem zei

Natuurlijk moeten we ze verwennen ! Waarom hebben we ze anders ? ;-)

Die van A (Christel - Luc en Gaëtan) zei

@Nienke: dat heb ik van 't net geplukt dat over dat boek.
@Michenco: voor hen op HUN wenken te bedienen is ook nog een goede reden, me dunkt. :-)

Anoniem zei

Ja, wij leven in HUN huis, hé. ;-)

Die van A (Christel - Luc en Gaëtan) zei

@Michenco: Inderdaad! :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...